Zanzibar.

Na een week rust aan de kust zijn we zondag naar Zanzibar vertrokken. De auto konden we op de camping achter laten. Een gamel houten bootje met een buitenboordmotor van 15 pk ( en een reserve) bracht ons 35 km op open zee naar Zanzibar. De avond ervoor had het geregend waardoor de weg spekglad was. De kapitein stond aan de kant, inde het geld en zei, goede reis…….de twee matrozen mochten het werk opknappen. Windkracht 5 en geen kiel maakte dat we alle kanten opgeslingerd werden.

NA 5,5 uur stonden we op Zanzibar. De verschillende kleuren van het water waren adembenemend, net als de plaatjes. Veel koraal , schelpen en zeesterren liggen op het strand. Maar ook direct de beach boys om je heen die voor provisie werken voor de grotere bedrijven die van alles verkopen. Hotelkamers, snorkel tochtjes, spice tours etc….Op een bepaald moment werd Nico er zo moe van dat hij ook dingen begon te verkopen aan die mannen….wat wel weer grappig was. Maar goed, een triest bestaan voor die mensen.

We hadden via bookings.com een kamer geboekt maar deze bleek overboekt te zijn. Het is kennelijk zo relaxed op Zanzibar dat de administratie niet bijgehouden wordt. Op het strand liepen we Emmelie en Harley tegen t lijf wat een prettig weerzien was. Samen een hotel gevonden en eerst een biertje gedronken.

Het eten is er vers en goed. Veel curries ( rijst met groentecurrie of viscurrie etc.) Er zat erg veel smaak aan het eten. De volgende dag zijn we als vluchtelingen op een bootje naar een privé eiland gebracht om daar te snorkelen. Voor Nico en mij de tweede keer, de eerste keer in Amerika was geen succes. Maar wat een prachtige onderwaterwereld. Kleuren die zo intens diep zijn. Vissen die de mooiste vormen en kleuren hebben en heel veel verschillend koraal. Jammer was dat Nico niet een goed sluitend masker had. Na drie verschillende gaf ie t op. Maar we gaan het zeker nog eens doen!

Na twee nachten in Nungwi te zijn gebleven vertrokken we naar de oost kust. In Chwaka een prachtig resort gevonden waar je je eigen huisje had. Het blijft bijzonder dat de goede dingen vak door Indiërs gerund wordt. We voelden ons de koning te rijk. Voor een dag een taxi gehuurd die ons rondreed. Het enige nationale park in  om te leren over de bomen en de apen en daarna naar de Rock voor een cocktail. Een rots in de zee met restaurant….met eb kun je er naartoe lopen, met vloed moet je met een bootje terug.

Helaas kregen we wat buikgriep, Nico wat meer dan ik waardoor Nico het heerlijke buffet aan zich voorbij moest laten gaan. De volgende ochtend vertrokken naar Stone Town. Dit is de hoofdstad van Zanzibar. Kleine straatjes met prachtige houten deuren, hoe mooier de deur hoe rijker de persoon die er woont. We hebben rondgelopen en geshopt. Maar natuurlijk blijven we Hollanders dus kijke kijke niet kope…… s avonds wordt bij de burcht een grote markt gehouden waar je vis, brood, pizza en van alle lekkers kan eten.

We sliepen bij Hanna, een Zweedse waar Emmelie via haar moeder mee in contact kwam. Zo konden we ook in een echt appartement midden in Stone Town terecht. Zo zie je hoe de mensen er leven, altijd leuker dan een duur hotel. Indrukwekkend was wel de plek waar de slaven verhandeld werden. Ze werden in Afrika gevangen en naar Zanzibar gebracht om daar te verkopen. De plek waar ze verkocht werden staat nu een kerk. Het altaar was precies de plek waar ze geslagen werden. Dit om te laten zien hoe sterk ze waren. Wanneer ze niet huilden brachten ze meer op. Arabieren handelden in slaven. wanneer je je tot het moslimgeloof bekeerde werd je geen slaaf maar mocht je medemensen vangen en verhandelen. Zo werden veel mensen moslim. Heftig om deze verhalen te horen. tot 1907 bleef dit doorgaan. Je kunt je niet voorstellen dat mensen elkaar dit aandoen, voor rijkdom en geld.

Maar goed, terug naar de realiteit. Uiteindelijk was Zanzibar een mooi eiland, met name door de stranden. Het binnenland was niet echt bijzonder. De snorkelervaring was prachtig. Vissen zoals wij zien in aquariums zwemmen hier gewoon rond, en zoveel verschillend koraal met intense kleuren was prachtig. Zeker voor herhaling vatbaar!

O en de terugreis met t bootje was een stuk aangenamer!

1 reactie op “Zanzibar.

1. Leuk om zo tussen de eigen bevolking te leven dan leer je inderdaad de mensen en de cultuur beter kennen. Snorkelen is mooi hé! Wij hebben gesnorkeld bij het Great barrier reef, was ook zo mooi! Maar dan ben je wel gelijk zo verwend want dan stelt snorkelen op Curacao niet zo veel voor ;-)